KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA |
środa, 13 lipca 2016 10:10 | |
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA NR 3W PIONKACH NA LATA 2015/16 – 2018/19
zatwierdzona przez Radę Pedagogiczną w dniu 31.08.2015 r.
Moje przedszkole to mój drugi dom,
U podłoża Koncepcji Pracy Przedszkola Nr 3 w Pionkach leży przekonanie , że wiek przedszkolny to złoty okres w rozwoju dziecka i należy go optymalnie wykorzystać aby stworzyć naszym wychowankom jak najlepszy start w dalsze życie. Każde dziecko posiada określony potencjał umysłowy i możliwości rozwojowe. Są one punktem wyjścia do dalszych działań przedszkola, które będą miały na celu stymulowanie jego rozwoju i wyposażenie go w umiejętności, postawy oraz kompetencje przydatne zarówno w życiu codziennym, kontaktach społecznych, jak i zdobywaniu wiedzy.
Misją naszego Przedszkola jest - zapewnienie każdemu dziecku wszechstronnego rozwoju jego talentów i zdolności, bez nacisków i przymusu, a poprzez rozbudzanie jego ciekawości i zaspokojenie naturalnej potrzeby poznania otaczającego świata. - wychowanie samodzielnego, kreatywnie myślącego i otwartego na kontakty z otoczeniem absolwenta przedszkola, który potrafi współdziałać z innymi. Istniejemy po to, by wspomagać rozwój każdego wychowanka w oparciu o rozpoznanie jego potrzeb i możliwości, kształtować w nim poczucie własnej wartości, uczyć go tolerancji, pomagać w pokonywaniu trudności oraz umożliwiać rozwój uzdolnień i zainteresowań, kształtować właściwe postawy wobec otoczenia społecznego, przyrodniczego i technicznego, wyposażyć wychowanka w wiedzę i umiejętności umożliwiające udany start szkolny, rozwijać kompetencje komunikacyjne i aktywność twórczą oraz kształtować otwartość na wiedzę. I. Diagnoza Opracowanie Koncepcji Pracy Przedszkola poprzedzone zostało diagnozą dotychczasowej działalności placówki i analizą oczekiwań , jakim powinno sprostać dobre przedszkole. Tworząc koncepcję pracy, uwzględniono również potrzeby dzieci i środowiska lokalnego, możliwości przedszkola zarówno kadrowe, jak i bazowe, Statut Przedszkola. Na podstawie obserwacji dzieci, wyników badań i analiz pracy placówki zostały podjęte działania zmierzające do zrealizowania określonych celów i zadań . II. Priorytety
2. Stwarzanie warunków odpowiednich do zdobywania przez dziecko umiejętności i wiadomości niezbędnych w szkole i codziennym życiu.
Cele realizowane będą poprzez:
III. Model absolwenta, do jakiego będziemy dążyć realizując niniejszą koncepcję pracy Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole podstawowej potrafi dobrze funkcjonować w środowisku i odnajduje się w roli ucznia.
WYKAZUJE:
POSIADA:
UMIE:
ROZUMIE,ZNA:
NIE OBAWIA SIĘ:
IV. Kierunki priorytetowe na najbliższe 4 lata Szczegółowe zadania i sposoby realizacji znajdą się w programach pracy na poszczególne lata szkolne.
"Ekspresja muzyczna i edukacja regionalna w różnych formach działalności dzieci" Zadania: Kształtowanie wrażliwości estetycznej i słuchowej z wykorzystaniem elementów ruchu i muzyki. Cele: 1. Rozwijanie i eksponowanie dyspozycji muzycznych dziecka w różnych formach aktywności 2. Bogacenie przeżyć estetycznych związanych z odbiorem muzyki 3. Kształtowanie ekspresji i twórczej postawy dziecka 4. Zaspokajanie naturalnej potrzeby działania 5. Poznawanie instrumentów muzycznych (rodzaj, nazwa, brzmienie i budowa) 6. Nabywanie i doskonalenie umiejętności wokalnych-tanecznych 7. Wyzwalanie zainteresowania regionalną działalnością kulturalną
Działania: 1. Tworzenie warunków do bezpośredniego kontaktu z muzyką poprzez: - udział dzieci w koncertach muzycznych - śpiew indywidualny, zbiorowy - taniec 2. Nabywanie umiejętności słuchania i rozumienia muzyki "żywej" oraz z "nagrań" 3. Inspirowanie zabaw rytmicznych i tanecznych z wykorzystaniem swobodnej interpretacji ruchowej 4. Kierowanie aktywnością muzyczną w zakresie rozwijania ekspresji dziecka (improwizacje wokalne i rytmiczne) 5. Prezentowanie posiadanych umiejętności wokalnych i tanecznych: - udział w przeglądach i festiwalach piosenki dziecięcej - organizowanie uroczystości okazjonalnych na terenie przedszkola 6. Rozwijanie zdolności muzycznych dziecka poprzez: - doskonalenie gry na instrumentach perkusyjnych i melodycznych - eksperymentowanie w tworzeniu dźwięku - ćwiczenia emisyjne - śpiewanie i słuchanie piosenek - urządzenie w salach "kącików muzycznych" - samodzielne tworzenie melodii do podanego tekstu - łączenie aktywności muzycznej z innymi obszarami oddziaływań (m.in. plastyka, teatr) 8.Nauka prostych układów tanecznych inspirowanych regionalnymi tańcami ludowymi. 9. Budowanie relacji łączących dziecko z jego rodzinnym miastem, regionem , krajem, oraz kultywowanie regionalnej tradycji w domu, przedszkolu i środowisku lokalnym poprzez muzykę, śpiew, taniec, uroczystości, obchody świąt itp. 10. Dostarczenie dzieciom wiedzy o miejscu, w którym się urodziliśmy i żyjemy oraz budzenie przywiązania do rodzinnego krajobrazu i elementów folkloru ziemi radomskiej. 11. „Piosenki i tańce z dzieciństwa naszych rodziców i dziadków” – wzmacnianie więzi uczuciowej z rodziną poprzez prowadzenie rozmów z dziadkami i rodzicami na temat przeszłości – zaproszenie do udziału w zajęciach w przedszkolu.
Monitorowanie Zastosujemy następujące narzędzia badawcze: arkusze monitoringu, karty obserwacji,, arkusze diagnostyczne testu na dojrzałość szkolną dzieci, obserwację zajęć, analizę dokumentów.
,,Twórczy przedszkolak" Zadanie: Tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej dzieci w różnorodnych formach działalności. Cele: 1. Pobudzenie inicjatywy, inwencji i aktywności własnej dzieci poprzez oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję, sferę uczuciowo-intelektualną. 2. Rozwijanie swobodnego, twórczego wyrażania własnych przeżyć i myśli w twórczości i aktywności własnej. 3. Kształtowanie zaangażowanej postawy wobec otaczającego świata oraz uwrażliwianie na jego piękno i wzbudzanie przeżyć estetycznych.
Działania: 1. Stosowanie różnorodnych metod i form pracy jako inspiracji do podejmowania działań twórczych. 2. Tworzenie warunków do podejmowania działalności artystycznej w korelacji z innymi obszarami edukacji, aranżacja sal przedszkolnych: - Kąciki plastyczne - Skrzynie skarbów - Ekspozycje prac dzieci w salach i na terenie całej placówki - Ekspozycje dzieł znanych twórców - Galerie, wystawy i wernisaże w przedszkolu i poza nim. - Cykl zajęć dodatkowych „Mali odkrywcy” {jeden raz w miesiącu}. 3. Wystawy/aukcje prac i wytworów dzieci związane z uroczystościami przedszkolnymi i świętami. 4. Organizacja konkursów plastycznych - przegląd i wystawa prac plastycznych dzieci ze współpracujących przedszkoli.
5. Rozwijanie zdolności plastycznych dzieci - udział w wybranych konkursach, wystawach i przeglądach organizowanych w środowisku. 6. Bezpośrednie obcowanie ze sztuką: - Koncerty muzyczne - Teatrzyki w przedszkolu i wyjazd do teatru. - Wystawy i pokazy sztuki ludowej - Wystawy, galerie, wernisaże, koncerty 7. Udział w akcjach zewnętrznych , środowiskowych skierowanych do przedszkolaków
Monitorowanie Diagnozowaniu rezultatów dotyczyć będzie sposobów rozwijania aktywności twórczej dzieci. Zastosujemy narzędzia: karty obserwacji dzieci, karty kontroli dokumentacji nauczyciela, arkusze diagnostyczne do testu na dojrzałość szkolną, obserwacje zajęć, analizę dokumentów.
"Nasze emocje i uczucia" Zadanie: Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w różnorodnych sferach działalności. Cele: 1. Budowanie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej 2. Kształtowanie pozytywnego obrazu samego siebie 3. Poznanie własnych praw i obowiązków 4. Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie 6. Kształcenie umiejętności wyrażania własnych emocji w zabawie, pracach plastycznych i innych formach aktywności Działania: 1. Wykorzystanie różnorodnych form, metod i środków wspomagających rozwój społeczno-emocjonalny dzieci. 2. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności artystycznej dzieci: - aranżacja i modernizacja sal - stosowanie różnorodnych pomocy, rekwizytów, dekoracji do zajęć, uroczystości i innych form pracy 3. Organizowanie działań zmierzających do poznania każdego wychowanka - prowadzenie systematycznej obserwacji dzieci we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną. - podejmowanie celowych działań pedagogiczno-psychologicznych zmierzających do eliminacji zachowań agresywnych, akceptacji innych - prowadzenie sondażu wśród dzieci na temat ich samopoczucia, preferencji zabaw, kolegów (np. kalendarze nastrojów dzieci, wywiad z dzieckiem). 4. Organizacja uroczystości przedszkolnych wzmacniających więzi emocjonalne z rodziną, nauczycielami. 5. Aranżowanie sytuacji wychowawczych wprowadzających dziecko w świat wartości społecznych - opracowywanie i stosowanie kontraktów dotyczących zasad współżycia w grupie. - dostarczanie wzorów właściwego zachowania się - ukazywanie przykładów z literatury, filmu itp. 6. Współpraca z rodzicami i ze środowiskiem lokalnym.
Monitorowanie: Dotyczyć będzie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w różnorodnych sferach działalności. Zastosujemy następujące narzędzia badawcze: karty kontroli dokumentacji, karty obserwacji, arkusze diagnostyczne testu na dojrzałość szkolną dzieci, obserwacje zajęć, analizę dokumentów.
"Dziecięca ekspresja werbalna" Zadanie: Tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi ekspresji językowej dziecka poprzez stosowanie aktywnych metod pracy i bezpośredni kontakt z literaturą, sztuką i teatrem. Cele: 1. Rozwijanie dzieci pod względem emocjonalnym, intelektualnym i społecznym poprzez właściwie ukierunkowaną ekspresję werbalną. 2. Tworzenie warunków sprzyjających swobodzie wypowiedzi związanej z przyjemnymi przeżyciami i werbalnym "otwarciem się" dziecka. 3. Bogacenie doświadczeń językowych dzieci przez stosowanie sprawdzonych i "nowatorskich" rozwiązań. 4. Stymulowanie zainteresowań czytelniczych dzieci. 5. Rozwijanie gotowości do nauki czytania i pisania. 6. Rozwijanie wrażliwości, wyobraźni artystycznej i poczucia estetyki. Działania: 1. Organizacja zajęć rozwijających aktywność twórczą dziecka we wszystkich sferach, a w szczególności w sferze rozwoju językowego, m.in.: drama, gry ekspresyjne, gry dramatyczne, teksty odtwórcze, żywy teatr, teatr samorodny, trening twórczego myślenia, i inne. 2. Tworzenie sytuacji sprzyjających bezpośredniemu obcowaniu ze sztuką, literaturą, dramą, teatrem jako inspiracji do rozwoju dziecięcej ekspresji werbalnej, m.in.: - analiza treści pozycji literackich, przedstawianie ich treści własnymi słowami, - układanie krótkich opowiadań, inscenizowanie, - zabawy słownikowe, nauka wierszyków, wyliczanek, - tworzenie własnych zakończeń opowiadań, baśni, - poprawa emisji głosu i wyrazistości wymowy, - ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne, oddechowe i słuchu, zabawy słowne. 3. Wzbogacenie bazy przedszkola (pomoce, scenariusze, publikacje, literatura). 4. Opracowanie projektów i programów stymulujących rozwój aktywności werbalnej dzieci. 5. Zapoznanie nauczycieli z wybranymi pozycjami literatury pedagogicznej na temat stymulowania rozwoju werbalnego dziecka. 6. Opracowywanie i gromadzenie ciekawych scenariuszy zajęć. 7. Publikacje na stronach internetowych w celach promocyjnych. 8. Pozyskiwanie rodziców do współpracy; zajęcia otwarte, praca na rzecz przedszkola, biesiady literackie, czytamy dzieciom bajki, teatr rodzicielski i inne. 9. Nawiązanie kontaktów z innymi przedszkolami i instytucjami w celu wymiany doświadczeń teatralnych, muzycznych, teatrzyki w wykonaniu dzieci, wyjścia do innych placówek. Występy tzw. dzieci - dzieciom. 10. Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi. 11. Współpraca ze środowiskiem lokalnym, w tym z teatrem, galeriami sztuki i domami kultury.
Monitorowanie Dotyczyć będzie sposobów rozwijania aktywności werbalnej dzieci. Zastosujemy narzędzia: ankiety, klarty obserwacji dzieci, obserwację zajęć, analizę dokumentów i danych.
V. Ewaluacja (po 4 latach) Ewaluacja skuteczności i efektywności wdrożonych działań nastąpi poprzez porównywanie osiąganych efektów pracy z założonymi celami . Kryteria sukcesu: W naszym przedszkolu dziecko:
W naszym przedszkolu rodzice:
W naszym przedszkolu nauczyciele:
VI. Postanowienia końcowe
|